Range Rover Sport - Engine system fault

Range Rover Sport L320 – Technisch forum voor de 1e generatie Range Rover Sport (bouwjaar 2005 - 2013)
Plaats reactie
hamer_rrs
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2014 11:58

Range Rover Sport - Engine system fault

Bericht door hamer_rrs »

Hallo,
Ik heb onlangs een range rover sport 2.7 tdv6 hse gekocht van 2006 met 208000km snelweg kilometers. Ik heb nu al een paar keer de melding "engine system fault" gekregen. De wagen gaat dan enkele minuten in een noodloop waar ik heel weinig vermogen heb en mijn snelheid begrensd is.
Maar na 2-3 minuten kan ik gewoon weer verder rijden, en is alles weer normaal. Ook lichten er geen lampjes op het dashboard.

Ik kocht de wagen van een dame waar haar man van overleden was, die verzorgde de wagen heel goed en ging hem nog niet verkopen. Na zijn overlijden had de wagen 3 maanden stil gestaan voor ik hem kocht.
De wagen rijd dus nog zeer goed en het interieur ziet er ook nog geen 200 000km oud uit.
Kort na aankoop ( aan 210 000km) kreeg ik problemen met de compressor, die dan maar vervangen door een nieuwe. Dus daar geen problemen meer over.

Verder rookt de wagen wel veel zwarte rook bij het hard accelereren, iemand die weet wat daar de oorzaak van kan zijn? Bij het rijden op cruise control of onder lage belasting geen rook te zien.
Benlaro
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 dec 2014 08:38

Re: "Engine system fault" melding.

Bericht door Benlaro »

Als ik dit lees, zou ik denken dat je roet filter vol zit, in het gunstigste geval, maar mijn vorige RRS gaf dat in het display aan.
Dan zou je een tijdje (half uur ongeveer) met een toerental van minimaal 3000 toeren moeten gaan rijden, dan brandt je het roetfilter schoon.
Ik heb dat met mijn 2010 ook gehad nadat ik met een aanhanger 800 kilometer gereden had op de snelweg met 80 kilometer per uur.

In het mindere geval, verbruikt de auto olie en is er wat ernstiger aan de hand en kan je aan een revisie toe zijn, maar volgens mij moeten deze blokken bij normaal gebruik wel 300.000 kilometer aan kunnen.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
stephen j
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 jan 2010 18:40

Re: "Engine system fault" melding.

Bericht door stephen j »

EGR afsluiten, er zijn verschillende setjes te koop op Ebay, en simpel te monteren.
hamer_rrs
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2014 11:58

Re: "Engine system fault" melding.

Bericht door hamer_rrs »

Heb ondertussen het probleem gevonden, de buis tussen intercooler en inlaat was gebarsten waar hij druk verloor en enorm veel zwarte rook maakte.
Clint1
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2016 13:49

Re: "Engine system fault" melding / Range Rover Sport

Bericht door Clint1 »

Ik heb ook deze melding op mijn range rover sport 2.7.
Hij bolt maar 50kmh meer. Als ik hem uit leg is de melding weg en vermogen terug.. Heb wel totaal geen zwarte rook. Hij heeft maar 100 000 km... Iemand die meer weet hierover? Bedankt!
Plaats reactie