HELP - Slecht of niet starten TD6 (M57) - Diesel

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
roosterkamp
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2020 17:05

HELP - Slecht of niet starten TD6 (M57) - Diesel

Bericht door roosterkamp »

HELP - Slecht of niet starten TD6 (M57) - Diesel

Het gaat om een Range Rover L322 TD6 bouwjaar 2003.
Het was altijd starten en gelijk lopen. Opeens draaide de motor een slag extra voor dat hij aansloeg, de dag er erop 2 slagen extra en na een week sloeg hij helemaal niet meer aan. De eerste gedachte was “Brandstof toevoer”, daarop heb ik de (2e) brandstof pomp vervangen echter bood dit geen oplossing. Na uitgebreide controle bleek de brandstof druk ook voldoende te zijn (tot aan de hogedruk pomp). Na wat gepuzzel zou het een sensor kunnen zijn (zie hieronder wat al vervangen is) ook na het vervangen van diverse sensoren blijft het probleem.

Wat heb ik allemaal al gedaan:
- Secundaire brandstofpomp vervangen
- Krukas sensor vervangen
- Nokkenas sensor vervangen
- Tempratuur sensor vervangen
- Low-Pressure fuel sensor (boven op de diesel filter)
- Nieuw diesel filter
- Nieuwe gloeibougies (NGK)
- Gloei relais getest (deze is prima)
- Lek test injectoren (deze zijn prima)
- Nieuwe MAP/MAF sensor
- Common rail druk sensor getest (deze is ook prima)
- Fuel Rail Pressure Control Valve (de klep van de hogedrukpomp) vervangen
- Differential pressure valve (diesel terugslag klep (2-3 bar)) schoon gemaakt en getest (is prima)
- Diverse diagnose apparatuur gebruikt (OBD en Icarsoft (speciaal voor Land Rover)) en geen storing te vinden.

Het probleem blijft…..
Motor draait rond maar slaat niet aan (warm of koud maakt niet uit).
Spuit ik een heel klein beetje start spray in de intake dan start hij direct.
Als de motor eenmaal loopt dan zijn er geen problemen, geen vermogen verlies, loopt op alle cylinders, geen rook of andere ongein. Het puur het starten.

Ik ben radeloos en heb geen idee meer waar ik het moet zoeken.
Wie heeft een idee (alle ideeën zijn welkom) ??
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: HELP - Slecht of niet starten TD6 (M57) - Diesel

Bericht door RuwanDTS »

Hi

Probeer gewoon wat te roepen :)

Heb je de mogelijkheid gehad om te kijken naar de cylinders zelf, bijvoorbeeld een compressie test uitgevoerd op de cylinders?
Heb je ook de mogelijkheid gehad om te kijken naar de injectoren / ontstekingen ervan?

Gr. Ruwan
roosterkamp
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2020 17:05

Re: HELP - Slecht of niet starten TD6 (M57) - Diesel

Bericht door roosterkamp »

@Ruwan
Bedankt voor het meedenken.

Compressie test niet gedaan, ik heb ook niet het vermoeden dat het hier in zou kunnen zitten omdat hij anders helemaal niet zou starten of dat hij onregelmatig (of slecht) zou lopen (of olie verbruiken) dit is allemaal niet het geval. De motor loopt super en zonder problemen (behalve het starten).

Injectoren er niet uit gehaald, alleen een lek test op de retour. Ik heb wel als test 4 verschillende brandstof toevoegingen geprobeerd (Injector cleaner, diesel detox, tank cleaner, en nog iets) samen met 50 liter V-Power Diesel om te kijken of er iets in de brandstof (slechte diesel) het probleem kon zijn. Dit heeft ook niets opgelost of verbeterd.

Ik rij er nu gewoon dagelijks mee (± 200Km per dag) en hij rijd prima. Alleen is het starten een probleem, ik los het nu op door van te voren een beetje startpilot in te spuiten (echt maar weinig) en dan wil het. Ik probeer af en toe ook zonder maar dan slaat hij echt niet aan.
ronabrak
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2015 11:05

Re: HELP - Slecht of niet starten TD6 (M57) - Diesel

Bericht door ronabrak »

Injectoren laten testen lijkt mij het meest logische.
Geeft geen foutcode maar al vaker meegemaakt dat een auto niet te starten is, en bij aanslepen wel wil starten. Op de startmotor gewoon met niet genoeg druk.

Gloeibougies getest?
Plaats reactie